Beszámoló a Szabadidős Munkaközösség 2016/17-es tanévben végzett munkájáról

A Szabadidős Munkaközösséget azzal a céllal hoztuk létre, hogy az iskolán, tanórán kívüli időben a diákéletet gazdagabbá, színesebbé tevő programokat szervezzen, segítse a közösségépítést, hagyományokat ápoljon. Munkaközösség vezetőként úgy gondolom, hogy a munkaközösség tagjai mindent megtettek az év során, hogy a munkatervben megfogalmazott célok és feladatok, műsorok, programok és szakkörök megvalósuljanak, ezzel a diákok a szabadidő hasznos és kulturált eltöltésére kaptak lehetőséget. Az év során szervezett programjaink tervezésekor abból indultunk ki, hogy egy gyerek azt végzi szívesen, amihez kedve van, tehát olyan rendezvényeket szerveztünk, melyek érdekesek voltak számukra. Természetesen ezekkel a foglalkozásokkal segítettük a gyerekek közösségi szocializációját, ugyanakkor tehetséggondozás, kompetenciafejlesztés is történt.

Célok és feladatok, melyek megvalósultak a tanév során a programok megvalósításakor:

  • Általános műveltség fejlesztése
  • Személyiség formálás, közösségi életre nevelés
  • Érdeklődés kialakítása hagyományok iránt
  • Környezettudatos szemlélet, gondolkodásmód kialakítása
  • Egészséges életmódra nevelés
  • „Olvasóvá” nevelés
  • Az alkotás örömének tudatosítása
  • Toleranciára nevelés
  • Egyéni képességek, készségek fejlesztése szabadidős foglalkozáson teremtett lehetőségekkel
  • Önfejlesztés, önművelés igényének kialakítása
  • Szociális hátrányokkal küzdő tanulók beilleszkedésének támogatása
  • Tanulói önállóság, kreativitás segítése

 

A konkrét ünnepkörhöz tartozó, tervezett programjaink mind megvalósultak.

Októberben a Halloween témakörhöz kapcsolódóan szerveztük a „Tök jó napok a Bártfában” programot. játékos, vicces feladatokkal. A nap a felsősöknek diszkóval zárult. A diszkót a DÖK, a hozzátartozó büfét a Vállalkozás ismereti szakkör szervezte, mindenki megelégedésére. A jeles napok közül októberben emlékeztünk meg a Zene világnapjáról, közös dal tanulással, zenei TOTÓ kitöltésével, az Állatok világnapjáról, plakátokkal az év állatairól és a Nemzeti Gyásznapról iskolai műsorral. A Kenyér világnapján kenyérosztás és kenyérhimnusz írása történt.

Novemberben a Márton napi programon vehettek részt tanulóink. Volt „libás” műsor, dalokkal, lampionos felvonulás énekszóval, libazsíros kenyér lila hagymával.

Decemberben szerveztünk:

  • „Miki” délelőttöt, amikor a 8. osztályosok beöltözve mikulás táncot adtak elő, megtáncoltatva a tanulókat is, majd körbejárták az osztályokat, énekeltettek, verseltettek, szaloncukrot osztottak.
  • Karácsonyváró kézműves foglalkozást, ahol apró ajándékokat készíthettek a gyerekek szüleiknek, testvéreiknek.
  • Karácsonyi vásárt, ahol sokféle hasznos és édes terméket kínáltak az osztályok.
  • Karácsonyi műsort, mely karácsonyi hangulatba hozta a diákokat, nevelőket és a szülőket is.

A decemberi jeles napokon történt:

  • Luca napján búza ültetés az osztályokban.
  • Az Emberjogi világnapon az Emberség erejével nevű civil szervezettel közösen szerveztünk programot.

Februárban bonyolítottuk le az alsós és felsős farsangi bálokat, előadásokkal, sok zenével tánccal karaokéval. Ehhez kapcsolódott a Dorottya napi verses összeállítás is. 14-én természetesen a Valentin napot is emlékezetessé tettük, lehetett zenét küldeni, üzenőfalon kedves üzenetet hagyni.

Márciusban a Húsvét ünnepkör köré szerveződtek az események, Pl.: fészeképítés, húsvéti vásár. A Nemzetközi Nőnapról iskolarádióban elhangzó zenékkel, köszöntő versekkel emlékeztünk meg. A Víz világnapján plakátok készültek a „Víz az ember életében” témakörben és vízosztás is volt az udvaron.

Áprilisban, a költészet napján versekkel „kerítettük be” az iskolánkat, versmondó kommandó járta az osztályokat szép verseket szavalva. Szent Patrik napján az angolosok mutatták be Szent Patrik történetét játékos formában, az osztályok között pedig Szent Patrik napi kalapkészítő versenyt rendeztünk. A Föld napján osztályok közötti akadályverseny, kerékpáros ügyességi verseny volt. A tánc világnapján a 3. osztályosok mutattak be egy remek táncot, majd megtáncoltatták az iskola tanulóit is.

Májusban a Bártfa Fesztiválon iskolánk diákjai kápráztatták el a nézőket, zenés, táncos, verses, mesés műsoraikkal. A Madarak és fák napján kis elsőseink adtak műsort. A Szülők, Gyerekek, Nevelők sportos szombatján idén is sokan vettek részt, együtt sportoltak gyerekek, szülők, tanárok, majd egy finom szabadtéren üstben főtt ebédet fogyasztottak el, amit egy szülő készített.

Júniusban megemlékeztünk Nemzeti összetartozás napjáról, sport és egészségnapot szerveztünk tanulóinknak, a BÁRTFA napon pedig Kalandpark várt a gyerekekre.

Szépen és eredményesen működtek a szakkörök is.

  • A Karének iskolai műsorokban mutatta be tudását.
  • A Rajz szakkörösök gyönyörű alkotásokat készítettek az év során pályázatokra, illetve az iskola előterében található Bártfa Galériába.
  • A Turisztika szakkör több kirándulást szervezett, járták a Mecsek útvonalait.
  • A Háztartástan szakkörben finomabbnál finomabb ételek, sütemények készültek, amiket a gyerekek jóízűen el is fogyasztottak.
  • A Vállalkozásismereti szakkör tagjai a vállalkozások világával ismerkedtek. A következő témákat érintették: mire, mivel érdemes vállalkozni, a termelés menete, az üzleti szervezettség formái, üzleti – , marketing terv készítése, költségelemzés, eredménykimutatás. Az elméletet két diákvállakozás szervezésével tették át a gyakorlatba. a diszkó büféjét és májusban egy Palacsinta napot szervezett a szakkör.
  • A Családi életre nevelés szakkörben a tanulók a családtervezés, párválasztás, családalapítás, terhesség, csecsemőgondozástémakörét tanulmányozták.
  • Olimpia történeti szakkör fő feladatai voltak: az olimpiák történetének megismertetése, készülés a Dr. Mező Ferenc Szellemi Diákolimpiára. A szakkör tagjai túljutva az öt fordulós bevezető szakaszon eljutott az országos elődöntőre, majd az országos döntőn, Tatán adtak számot tudásukról. Ezen a helyszínen olimpiai érmesekkel is találkozhattak.

A Művészeti Iskolák: Berze Nagy János Művészeti Iskola, Kontrasztok Művészeti Iskola báb – és hangszeres foglalkozásai nagyon népszerűek a tanulóink körében. Több iskolai műsorban is bemutatták mit tanultak a foglalkozásokon.

Pályaválasztást segítő programjaink is megvalósultak: pályaválasztási kiállításon jártak tanulóink, látogatást tettek a Munkaügyi központban, szép eredménnyel szerepeltek a GÉP – ÉSSZEL tanulmányi versenyen. A Tájoló héten pedig játékos, ugyanakkor komoly feladatokkal próbálhatták ki magukat több területe: Pl.: üzlet – ügyvitel, kereskedelem, vendéglátás, turizmus, kézműves, műszaki és egészségügyi területen. A hét többi napján látogatást tettek: Kontakt Elektronikai Kft – nél, a Matro gépjárműalkatrészeket gyártó cégnél, a Szliven Rendezvény Központban, a Corso Szállodában, az 500. számú ipari iskolában és a Zipernovszky Iskolában.

Mindezeken kívül említésre méltóak még a következő programok.

  • Szeptemberben iskolai kirándulást szerveztünk a Malom-völgybe. A civil szervezet (Emberség erejével) és az AI munkatársai által, az emberi jogok témakörében szervezett állomások szórakoztatóak és tanulságosak voltak.
  • Egész évben működött a felső tagozatosok számára a Könyvklub. A 21 klub tag több könyvet is elolvasott, átbeszélték tartalmukat. Több könyv adaptációját is megnézték film, illetve sorozat formájában. A tagok decemberben „ott alvós bulin” is részt vettek.
  • Szintén az Emberség erejével civil szervezettel karöltve szerveztük meg a 8. osztályosok projekt napját. a Mi iskolánk címmel. A tanulók munkacsoportokban dolgoztak, volt pl.: hagyományteremtő, kézműves, informatikai, művészeti csoport. A hagyományteremtő bizottság a következő programokat szervezte hagyományteremtési céllal: 8. osztályosok tanítottak kistanárként különböző osztályokban, a 7-8. osztályosok (búcsúzok és búcsúztatók) sportversenyén a fiúk fociban, a lányok sorversenyben csaptak össze, a végén egy barátságos Métával zárták a programot. Az iskola gyűlésen a 8. osztályosok elültettek egy fát, hogy „nyomot” hagyjanak maguk után. A ballagáson pedig elásták időkapszulájukat, benne leveleikkel tíz évvel idősebb önmaguknak írva, pendrivon pedig az osztályképeket gyűjtötték össze. Hogy megkönnyítsék a leendő nyolcadikosok munkáját Útmutatót is készítettek a projektről, amelyet átadtak a 7. osztályosoknak.
  • A Budapesti Fesztiválzenekar által szervezett programba iskolánk is bekapcsolódott. Fél éven át hivatásos koreográfus készítette fel a gyerekeket. Június 3-án Budapesten az ország minden térségéből érkező táncosokkal együtt léptek fel tanítványaink a TÉR TÁNC Fesztiválon.
  • A tanév során egy héten keresztül lehetősége volt a gyerekeknek különböző művészeti ágakba betekinteni és kipróbálni magukat benne. Pl.: zenei, táncos, kézműves foglalkozásokon.
  • A 6. osztályos tanulók több hónapon keresztül betanulta a Holle anyó mesejátékot, amit több helyszínen is előadtak: pl.: az iskola diákjainak az iskolában, a Király utcai kávéházban az érdeklődők számára. A díszleteket a gyerekek festették, készítették.

A szabadidős rendezvényeken a tanulóink mindig szívesen vettek részt, élményekkel, tudással gazdagodtak.

 

Brányiné Kovács Éva munkaközösségvezető